zavřít
Zločiny a poklesky  - Crimes and Misdemeanors

Crimes and Misdemeanors

Typ:
film
Motto:
přidej motto
Žánr:
komedie, drama
Délka:
104 min
Země:
USA, 1989
Hodnotil:

8 hlasů

Velký dluh, který má naše distribuce vůči tvorbě amerického režiséra Woody Allena, je prozatím splácen uváděním jeho novějších snímků (Purpurová růže z Káhiry, Hana a její sestry, Září). Na rozdíl od režisérovy starší tvorby, ceněné pro intelektuální humor, smysl pro gag a pro komediální reflexi často až existencionálních problémů, můžeme tak sledovat Allenovu snahu o vytvoření filmu, ukázněného dramatickými konvencemi, jimž částečně obětuje i svůj jedinečný talent humoristy. Tyto snahy vrcholí pokusy o realistické psychologické drama ze současnosti, v němž se uplatňuje především vliv Čechovův a Bergmanův. - Zločiny a poklesky ve vážnější poloze navazují na Hanu a její sestry při vyprávění o vztazích množství postav, vázaných k sobě jak společnými motivy (allenovská trojice sex, smrt a bůh), tak letmými střety v prostředí manhattanských večírků. V první dějové linii sledujeme příběh úspěšného očního lékaře Judy, který nechá zavraždit svou nepohodlnou milenku a prostřednictvím výčitek svědomí si paradoxně vyřeší svůj vztah k bohu; druhý příběh je sledováním klasické allenovské postavy, režiséra Clifforda, se všemi jejími citovými i pracovními problémy (citová nedospělost, rozpor mezi prací pro peníze a svědomím, obtížnost komunikace, zvláště ve vztahu k ženám). Motiv vraždy v New Yorku pochází z původní verze filmu Annie Hallová (1977) a ozvláštňuje allenovský svět, doposud prostý fyzického násilí. Autorův, skeptický, až depresivní pohled na současnost, se v tomto filmu zdá být prozařován tušením boží přítomnosti (postava rabína Bena) v touze po smíření a lásce. Pro formální dokonalost a hloubku psychologického ponoru je Allen bezesporu jedním z mála současných filmařů, schopných hovořit o otázkách existence divácky přístupným způsobem, - Woody Allen dostal Donatellova Davida za scénář. …zobrazit stručný popis