O romském prostředí a mentalitě nevzniklo u nás mnoho filmů. Některé se zabývaly převýchovou (Můj přítel Fabián), jiné zdůrazňovaly romantickou stránku v zobrazení tohoto etnika. Radikální řez si je zvolil jako barvitou kulisu pro kriminální...
Stručný popis
-
RADIKÁLNÍ ŘEZ
(Filmové studio Barrandov - dramaturgická skupina Miloslava Vydry, 1983, 83 min.)
Režie: Dušan Klein
Námět: novela Josefa Klímy
Scénář: Dušan Klein
Kamera: Josef Vaniš
Hudba: Zdeněk Marat
Písně: Emil Ščuka, Marta Bandyová
Zpívá: soubor Romen
Hrají:
Wiener - Ľubomír Paulovič
Smolina - Bronislav Poloczek
Takáč - Jozef Ropog
Naha - Monika Žigová
Ruml - Ilja Racek
Kristýna Rumlová - Věra Vlčková
Jana Rumlová - Valentina Thielová
Horvath - Otto Lackovič
Tancoš - Marian Labuda
Pockert - Jan Kanyza
Náčelník - Václav Stýblo
Žíža - Veronika Gajerová
Dobiášová - Dana Balounová
Janda - Dalimil Klapka
Vrchní - Karel Koloušek
Pavel - Andrej Brož
Režisér Dušan Klein byl ve své dosavadní tvorbě - s jedinou výjimkou - věrný dobrodružnému žánru. Jak sám řekl, nejvíce jej přitahuje psychologické drama s kriminální zápletkou. Toto označení se hodí i pro jeho nový film Radikální řez, jehož scénář napsal podle stejnojmenné novely Josefa Klímy. Příběh má dvě roviny - první tvoří pátrání po pachateli brutální vraždy, druhá divákovi přiblíží etnickou skupinu cikánského obyvatelstva a problém její asimilace v naší společnosti.
Nedaleko cikánské kolonie, která má podle plánů architekta Rumla brzy ustoupit výstavbě moderního sídliště, je nalezen mrtvý Rumlův syn z prvního manželství. Okamžitě se nabízí první z možných motivů: msta. Díky kresbě neznámé krasavice z pozůstalosti Rumla mladšího objeví kriminalisté dívku Harataniru, zvanou Naha, a dozvídají se, že měla velice osobní důvod Tomáše nenávidět. Sama Naha se však stává vrahovou druhou obětí. Společně s odhalením skutečného pachatele jsou odkryty i složité psychické příčiny jeho činu, tkvící v nedobrém rodinném zázemí, kde je úspěch hodnocen mnohem výše než porozumění mezi rodiči a dětmi. Přestože se nejedná o čistý detektivní příběh, je napětí zachováno do posledních sekvencí. Film je ozvláštněn přesným zachycením atmosféry cikánské kolonie, v níž se mísí romantika (obřady svatby a pohřbu, doprovázené působivými cikánskými melodiemi) s všedním životem.
Radikální řez. Film a doba, 1984, č. 4, s. 177 - 179.
Ladislav